Nyheder

29.06.17

Fem mindre kendte tegn på stress

Mange kender de mest udbredte tegn som søvnløshed, tinnitus, irritabilitet, mavesmerter, appetitløshed, hjertebanken, humørsvingninger, koncentrationsbesvær og hovedpine, men der er også andre mindre kendte tegn på stress, som er gode at være opmærksom på.

 

  1. Mere fedtet hår end normalt
    Når man er stresset, befinder kroppen sig i en konstant kæmp/flygt tilstand. Dette betyder at hormonerne cortisol og adrenalin er forhøjede, hvilket leder til en højere produktion af olie i huden. Især i ansigtet, på brystet og i hovedbunden, hvilket kan medføre mere fedtet hår, end man er vant til. Hyppigere hårvask og tørshampoo er gode alternativer til at bekæmpe det umiddelbare problem, men som altid er det bedst at arbejde direkte med det der forårsager problemet – stressen selv.
     
  2. Tics og rødme omkring øjnene
    I ansigtet er der mange af vores energibaner der ender, hvilket gør at man ved at holde øje med sit ansigt, kan se hvordan resten af kroppen har det. Vores øjenlåg indeholder et højt antal af nerver, og når vi er stressede bliver der sendt mere blod til nervesystemet. Det kan betyde at man får små kramper eller ticks omkring øjnene, men det kan også at området mellem øjenbrynene reagerer i form af knopper eller rødmen.
     
  3. Blå mærker og sår man ikke ved hvordan man har fået
    Hvis du før har haft blå mærker og sår på din krop, og du ikke ved hvorfor, er der en chance for at du har fået dem mens du var stresset. Kroppen er udstyret med en overlevelsesmekanisme, der skal sikre at vi ikke kollapser i pressede situationer. Når man er under stress forventer kroppen, at der er mulighed for at blive såret. Derfor bliver blodet tykkere, så vi bløder mindre, og kroppen producerer flere endorfiner, kroppens smertestillende hormon. Som resultat heraf, kan man skære og slå sig, uden at lægge mærke til det, og kun bløde meget lidt.
     
  4. Cravings
    Når kroppen er under press forsøger den at regulere sig selv. Hvis man i forvejen har en svaghed for fx chokolade eller nikotin, kan denne blive forstærket når man er stresset. Ved at give efter for sine stresscravings, som hyppigst er i den usunde ende af skalaen, kan man give kroppen et midlertidigt boost. Desværre kommer det ofte med et dyk efterfølgende. Næste gang du craver noget sødt, prøv så og mærk efter om du har lyst til et æble. Hvis ikke det er tilfældet, ved du at du ikke er sulten, og at din sukkertrang er en craving.
     
  5. Kindbidning
    Kindbidning er for mange ikke genkendt som et stresssymptom. De fleste tager sig selv i at gøre det helt ubevidst, og ved ikke hvorfor de bider sig i kinden, men slår det hen som en dårlig vane. Faktum er, at det for mange er et underbevidst symptom på stress, og en obsessiv-kompulsiv reaktion herpå. Selv for folk der ikke føler sig stressede, bør denne underbevidste handling tages alvorligt, og det er en god ide at være opmærksom på at tage det mere med ro.