Nyheder

14.07.17

Fem gode råd til en stressfri sommerferie

Man skulle ikke tro det, men sommerferien er højsæson for stresstilfælde. Mange mennesker presser sig selv ekstra hårdt i ugerne op til ferierne for “vi skal jo snart holde fri, så det ekstra press klarer vi nok.”. Sagen er bare den, at der er mange af os, der egentlig ikke får holdt ordentligt fri i sommerferien. Der skal males hus, ombygges, planlægges ture, venner og familie skal besøges og børn der keder sig skal underholdes. Vi tjekker stadig arbejdsmails og står til rådighed hele døgnet rundt for “hvad nu hvis…”. Når så ferien er ved at være slut, har vi ikke nået halvdelen af det, vi troede vi skulle nå i ferien. Vi har ikke taget det med ro, og den første arbejdsdag nærmer sig med hastige skridt. Her begynder vi at mærke stressen igen. Vi kan ikke sove, hjertet banker, koncentrationen svigter, uroen breder sig, og før man har set sig om, er man tilbage på arbejdet, lige så stresset som man var før ferien. Men hvad kan man så gøre for at forebygge dette?

Her får du 5 gode råd til en sommerferie uden stress:

 

  1. Få afstemt med arbejdet
    Inden man går på ferie, er det en god ide at afstemme med arbejdet hvordan og hvornår på dagen, man kan kontaktes, og i hvilke situationer. Aftal med dine kolleger og arbejdsgiver, at du kun må kontaktes i nødsituationer og giv eksempler på, hvad der kan kategoriseres som dette. Aftal også, hvem der har ansvaret for dine opgaver, mens du er væk, og skriv det i din autosignatur. Informer også om, at du ikke tjekker og besvarer dine mails, før du kommer tilbage fra ferie.
     
  2. Træn dig selv i at være nærværende hver dag
    Det er nemt at komme til at sidde med næsen i sin telefon eller computer. Prøv at lægge de digitale tidsrøvere i et andet rum, og øv dig i at observere verden omkring dig. Følg med i børnenes leg, læg mærke til duftene i luften, hvilke fugle der er i haven – om de har unger i hækken. Gå en tur alene, og læg mærke til, hvordan solen føles på din hud eller hvordan vinden føles i håret. Se hvor smuk himmelen er, selv i gråvejr. Sluk for musik, mobiltelefonen, partner og børn, og tilbring en halv til en hel time i stilhed.
     
  3. Skru ned for planerne og ambitionerne
    Hvis du allerede ved indgangen til sommerferien har kalenderen fyldt med planer, så start med at slette halvdelen. Sæt tempoet ned. Det er okay at lave ingenting, når man har ferie, og det er jo det, du har allermest brug for. Hvis resten af familien gerne vil afsted og lave noget, så aftal med dem at de kan gøre det uden dig. Lidt alenetid vil uden tvivl gavne dig og give dig ro til at lave ingenting. Du skal heller ikke være bange for at lægge ansvaret over på andre fra tid til anden. Hvis der absolut skal være aktiviteter på skemaet, så kan det være en god idé at lade andre planlægge dem, så du kun selv skal fokusere på at møde op.
     
  4. Sov mere
    Det er så vigtigt at få sovet. Vi hører det hele tiden, og alligevel nedprioriterer vi så ofte søvnen. Vi skal jo have noget ud af vores fridage! Det er bare ikke vejen frem, hvis vi skal passe på os selv. Ferien er oplagt til at få sovet ordentligt igennem. Aftal eventuelt med børn og partner, at du ikke står op før et bestemt tidspunkt, eller at du skal have en lur hver dag mellem 14 og 15. Din krop har brug for ekstra søvn for at komme sig ovenpå stress, så det er bare med at få talt nogle får i sommerferien.
     
  5. Start langsomt op igen
    Mange af os begår den fejl at starte op i højeste gear efter ferien. Efter at have arbejdet på at tage det med ro i flere uger, er det utroligt hårdt for kroppen at starte op på den måde, og før man ved af det, begynder kroppen at producere for mange stresshormoner igen. Det er vigtigt at starte ud stille og roligt. Giv dig selv og andre et par ekstra dage, når der skal planlægges deadlines. Book dig selv i kalenderen, så der ikke bliver planlagt for mange møder. Kort evt. to dage af din ferie, og begynd den første uge med fire halve arbejdsdage. Sørg for at bygge arbejdsniveauet op gradvist, og prøv på at standse det, før det når helt så højt som før ferien. Din arbejdsgiver og kollegaer vil med garanti hellere have en dygtig og glad kollega, end en der er stresset med koncentrationsbesvær, og som kan blive sygemeldt hvert øjeblik.

Rigtig god – og afslappende –  sommerferie.